Határtalan – HAT-14-02-0073

Határtalanul pályázat beszámolója
HAT-14-02-0073
A pályázat összefoglalója

A teljes projekt rövid értékelése
A programot mind a magyarországi, mind a határon túli csoport tanulói és kollégái nagy izgalommal várták. A magyarországi tanulóknak 2014. október 14-16. között került sor az előkészítő órákra, ahol a csapatdinamika hamar kialakult és könnyen ment az együttgondolkodás és a feladatmegoldás. Elsőként az erdélyi csapat érkezett Magyarországra, amikor is sor került a szakmai kulturális programok megvalósítására. A diákok és a tanárok egyaránt örömmel töltötték az időt a KASZK 4 tagintézményében. A magyarországi tanulók látogatása szintén tapasztalatokkal és kulturális ismeretekkel gazdagodott. Sor került a herbárium kialakítására, Székelyföld megismerésére, szakmai konzultációkra és kapcsolatépítésre. A 2 intézmény között a létező együttműködés immár 4 éves, a további kooperáció lehetőségeinek megvitatása megtörtént, a nyáron egy nagyobb létszámú mezőgazdasági gépész tanulókból álló csoport nyári gyakorlatát szervezzük Piliscsabára.

Az első találkozás meghatározó élménye
Minden nap 6-6 tanuló kísérte a külhoni csoportot, annak megfelelően, hogy a program melyik iskolához kapcsolódott. Azt gondolom a legmeghatározóbb pillanat mégiscsak az volt, mikor a záró napon minden, a programban résztvevő külhoni és itthoni tanuló együtt kirándult Esztergomba, majd egy közös vacsorával, tánccal zárták az estét. Látható volt, hogy szoros barátságok alakulnak, és a tanulók már számolták a napokat, hogy mikor láthatják viszont egymást.

A második találkozás meghatározó élménye
Azt hiszem a második (erdélyi) találkozás legmeghatározóbb élménye a táncház volt. Nem számítottunk arra, hogy a 24 tanulóból álló csoport ekkora érdeklődést mutat, annak ellenére, hogy a program nem volt kötelező, mindenki megjelent. Külhoni és itthoni gyerekek együtt táncoltak és népdalokat énekeltek. Nagy öröm volt látni azt, hogy az itthon kialakult közös barátságok itt folytatódtak.

Az előkészítő óra – 2015. március 11.
Az előkészítő órák 3 órás egységekben kerültek megvalósításra. A KASZK három érintett telephelyén hasonló tematikával. Ezeken részt vett az iskola teljes tanulói közössége. Az első szakaszban a foglalkozást tartó kolléga egy kapcsolódó filmet vetít le a tanulóknak, elemezte azt, és előadást tartott, majd a tanulók csoportosan (6-6 fő) feladatokat oldottak meg a partneriskolával, Erdéllyel, és a történelmi tényekkel kapcsolatban. Ezután értékelték és közösen megoldották a feladatokat.

Alkalmazott pedagógiai módszerek
Előadás, csoportmunka, önálló tevékenység

Fakultatív programok

Előkészítő tevékenység (18 óra)
Mivel azt, hogy a pályázat nyertes tudtuk, ezért egy nyári kirándulás keretében 24 főt vittünk táborozni, akik érdeklődtek a program iránt. A 3 nap lényegében egy csapatépítés volt, felkészítés az erdélyi programra. A testvériskolai filmfesztiválra a kirándulások alkalmával került sor.

Filmfesztivál
Eredetileg fakultatív tevékenységként csak a testvériskolai filmfesztivált terveztünk, azonban egy másik programmal összekapcsolva jó ötletnek tűnt a tanulóknak egy nyári kirándulást szervezni a témában. Így a tanév végén kiválasztásra kerültek a gyerekek, akik a témanap szervezésében is aktívan közreműködtek. A testvériskolai filmfesztiválra az első és a második utazás alkalmával került sor, ahol az elkészült film bemutatásra került.
Mivel azt, hogy a pályázat nyertes tudtuk, ezért egy nyári kirándulás keretében 24 főt vittünk táborozni, akik érdeklődtek a program iránt. A 3 nap lényegében egy csapatépítés volt, felkészítés az erdélyi programra. A testvériskolai filmfesztiválra a kirándulások alkalmával került sor.

Az első utazás – erdélyi diákok Magyarországon
2015. március 16-20.

Az első találkozás során elkészült termékek:
“Magyarok ligete” fasor, egynyári virágokból álló virágágyás, faültetés, kültéri installáció
Mindegyik elkészült termék az iskola minden tanulója, tanára és látogatója számára hasznosul, olyan témát, mutat be, dolgoz fel, amely a nemzeti köznevelés alapfeladatának megfelelően a hazafiságra nevelést szolgálja. Ugyanígy azonban a szélesebb környezet (település) lakossága és általános és középiskolái számára is látogatható helyszínekről van szó, így az elkészült termékekben hordozott nevelési üzenet más oktatási intézmények és közösségek tevékenységébe is bekapcsolható.

1. nap
FM KASZK Dr. Szepesi László Mezőgazdasági és Erdészeti Szakképző Iskola és Kollégium

A kézdivásárhelyi csoport megérkezése, vacsora és ismerkedés a piliscsabai diákokkal. A program részleteinek megismerése. A “Magyarok ligete” fasor terveinek egyeztetése, véglegesítése, a fák melletti táblák elkészítése közös, kiscsoportos tevékenységként.

2. nap
FM KASZK Táncsics Mihály Mezőgazdasági Szakképző Iskola és Kollégium

A váci iskola arborétum kertjében dunai kavicsokból előzetesen megtervezett installáció elkészítése. A “térkép”, a mai Magyarország területét mutatja, kiemelve rajta a FM KASZK 4 tagintézményét, és méretarányos távolságban és méretben Székelyföldet, kiemelve rajta Kézdivásárhelyt. Körben és a két földrajzi terület között talajtakaró növényeket telepítenek a tanulók. Az installációban elhelyezésre került egy időkapszula, melyben aznapi újság, diákok névsora, némi aprópénz és egy üzenet a jövőbe című írás szerepelt. A diákok az installáció készítése előtt megtekintették a váci iskolát és megismerkedtek a szakmai lehetőségeikkel. Földrajz ismeretek bővítése.
Váci Városnézés (Püspökség, Dunaparti séta, Kőkapu, Március 15-e tér, stb.). Ezt követően a diákok megtekintették az iskola Floch-pusztai tangazdaságát, ahol egy szakmai körbevezetésen vettek részt. Mezőgazdasági ismeretek bővítése, szakmai tapasztalatcsere.
A “Magyarok ligete” fasor terveinek egyeztetése, véglegesítése, a fák melletti táblák elkészítése közös, kiscsoportos tevékenységként.

3. nap
FM KASZK Közép-magyarországi Agrár-szakképző Központ, Bercsényi Miklós Élelmiszeripari Szakképző Iskola és Kollégium

A “Magyarok ligete” fasor ültetése, az információs táblák kihelyezése, amely tevékenységet a hazai és külhoni tanulók együtt, kiscsoportos tevékenységként végeztek el. A programot megelőzően a Bercsényi iskola tanműhelyeinek meglátogatása történt, ismerkedés a tanulókkal. Szakmai tapasztalatcsere, biológiai ismeretek bővítése.
Az egynyári virágokból álló beültetés elkészítése közös tevékenységként az iskola kertjében. Ezt követően játékos városnézés a következő útvonalon: Kossuth Lajos tér, Szabadság tér, Széchenyi István tér, Szent István Bazilika, Erzsébet tér, Vörösmarty tér, Kossuth Lajos tér. Kertészeti ismeretek bővítése.
Testvériskolai filmfesztivál: A tanulók kisfilmeket készítenek el, amelyben bemutatják iskolájukat, saját magukat és a program keretében megvalósuló programokat. Az estén bemutatásra került a FM KASZK 4 iskolájának bemutatkozó videója. A film készítésének megvalósulása projektmódszerrel, a diákok önálló, tanár által mentorált tevékenységével történt. Projektmódszer elsajátítása.

4. nap
FM KASZK Dr. Szepesi László Mezőgazdasági és Erdészeti Szakképző Iskola és Kollégium

A háromszéki magyar települések fáinak elültetése és az információs táblák elkészítése, közösen végzett, kiscsoportos tevékenység, majd ezt követően a piliscsabai iskola és a Pázmáneum megtekintése történt. Kertészeti ismeretek bővítése.
Kirándulás Esztergomba a KASZK 4 tanulóinak részvételével. 19 külhoni, 24 itthoni tanuló közös előre tervezett kirándulása idegenvezetéssel. Bazilika, Párkányi séta, belvárosi séta.
Búcsúest, táncest. A külhoni és itthoni diákok közös búcsúestje, ahol sor került a 4 iskola által összeállított ajándékcsomagok átadására minden résztvevő részére (üdítők, póló). A vacsorát követően a piliscsabai iskola diákjai egy közös táncházzal készültek a külhoni diákok részére, melyen mind a 4 tagintézmény és az erdélyi csapat is részt vett.

5. nap
Hazautazás

A második utazás – magyar diákok Erdélyben
2015. április 25-29.

A második találkozás során elkészült termékek:
Székelyföld növényei – tavaszi herbárium elkészítése
Az utazáson résztvevő diákok túrázva felfedezték a térség növényvilágát, természeti kincseit és herbárium készítéséhez növényeket gyűjtöttek a tavaszi flórából. A növényeket közösen meghatározták, preparálták, majd minden növényről információs tablót készítettek. Ennek alapján mindkét iskola számára elérhető lesz egy székelyföldi herbárium, amely közvetlenül szolgálja az oktatást, mind a mezőgazdasági szakmákat tanulók, mind az általános természettudományi képzésben résztvevők számára is. Emlékfák ültetése révén gazdagodott az iskola környezete, és fejlődik a tanulók szakmai ismerete is a fásszárú növényekkel kapcsolatban.

1. nap
Apor Péter Líceum – Kézdivásárhely

A magyarországi diákok megérkezése a testvériskola kollégiumához. Vacsora és ismerkedés. Éjszakai városnézés Kézdivásárhelyen, történeti ismeretek, Gábor Áron történetének megismerése. Történelmi ismeretek bővítése.

2. nap
Csíkszereda, Nyerges-tető, Csíksomlyó, Bálványos

Koszorúzás a Nyerges-tetőn, Himnusz és Székely Himnusz közös eléneklése, történelmi események felidézése. Csíkszeredai Múzeum meglátogatása, városnézés, majd séta a Csíksomlyói kegytemplomhoz. Közben a helyi növényvilág feltérképezése, fajfelismerés, tavaszi herbárium készítéséhez növények gyűjtése. Ebéd Bálványoson, majd a borvízforrások megtekintése, természeti jelenség megismerése.

Szent Anna tó, Mohos tőzegláp

Szent Anna tó történetének és kialakulásának megismerése, növények gyűjtése a herbáriumba. Mohos tőzegláp megismerése, idegenvezetéssel az élővilág feltérképezése. Földrajz és mezőgazdasági ismeretek bővítése.
Kézdivásárhely
A helyi és vendégdiákok közös sporttevékenysége. Ostor használatának megtanulása.

3. nap
Orbai túra, útvonal: Gelence, Zabola, Kovászna, Tündérvölgy

A helyi növényvilág feltérképezése, fajfelismerés, tavaszi herbárium készítéséhez növények gyűjtése. Gelence: Templom és idegenvezetés, Zabola: Csángó múzeum meglátogatása, Kovászna: Pokolsár története, borvíz kóstolás, Mofeta látogatás, Tündérvölgy megismerése kisvasutas utazás, vízesés megtekintése. Történelmi ismeretek bővítése, földrajz és biológia ismeretek bővítése – mofeta és borvíz.
FM KASZK iskolák fáinak elültetése, ezt követően a helyi és vendégdiákok közösen elkészítették a tavaszi herbáriumot:
Vegyes (magyarországi és kézdivásárhelyi) tanulókból kialakított csoportokban a begyűjtött növényeket meghatározták és herbárium készítéséhez preparálták azokat, az egyes növényekből információs tablókat készítenek. Internetes keresés, növényhatározóból a növények beazonosítása. Biológiai ismeretek bővítése.

Bálványos
Az Apor Péter Líceum igazgatójának meghívása után a diákok a tanárokkal közösen részt vettek egy közös vacsorán az iskola Bálványos környékén található kirándulóhelyén. A diákok itt egy órás séta alkalmával felfedezték a környék növényvilágát, majd történeteket hallottak a környék állatvilágáról is. Biológia és földrajz ismeretek bővítése.

4. nap
Sepsiszentgyörgy

A Székely Nemzeti Múzeum, Lábas-ház, Vadászmúzeum megtekintése majd főtéri séta. Erdély növény és állatvilágának, történelmének további ismeretek bővítése.

Kézdivásárhely

A kézdivásárhelyi múzeum meglátogatása, az udvarterek, helyi épületek és emlékművek feltérképezése. Céhtörténeti múzeum megtekintése.
Búcsúest, táncház, közös éneklés a helyiek vezetésével. Az este folyamán sor került a testvériskolai filmfesztivál 2. fordulójára, amikor is bemutatásra kerültek az erdélyiek által készített iskolát bemutató filmek.

5. nap
Utazás Magyarországra

Értékelés
A hazautazást követő napokon kerültek mindenhol megrendezésre a ballagások, majd az azt követő héten kezdődtek az érettségik, így sajnos nem találtunk olyan napot, amikor ne zavartuk volna ezek megrendezését. A pénteki nap a vidéki tanulók miatt indokolt, így a leghamarabbi időpont a május 15-e volt.
Az értékelő órára május 15-én, egy pénteki napon került sor. A 4 iskola tanulói és kísérő tanárai a Bercsényi Miklós iskolában találkoztak, ahol a program egy közös főzéssel és sporttal kezdődött. Ezt követően a diákok megtekintették a közösen készített képeket, felelevenítették az élményeket, majd egy beszélgetésre került sor a tanulók és a kísérő tanárok részvételével, ahol megbeszélték az átélt tapasztalatokat, tanulságokat, és kitűztek közös célokat a jövőre nézve. A beszélgetéseket követően ismét közös játékra került sor, majd a tanulóknak lehetőségük volt az iskolában aludni, így ismét átélhették a közös táborozás élményét.
Az értékelő óra módszertana a közös megbeszélés és szóbeli reflexiók, tanulói önértékelések alkalmazása. Az értékelő órában (4 óra) a tanulók megbeszélik a közös élményeket, szakmai tapasztalatokat és közös célokat tűznek ki a jövőre nézve. Történtek áttekintése, tanulságok levonása, eredmények megfogalmazása, külhoni magyarsághoz tartozó ismeretek, az együttműködés során szerzett tapasztalatok iskolai keretek között történő megjelenítése.

Témanap megvalósítása
A 4 tagintézményben egyszerre valósítottuk meg a következő felépítésű témanapot. Mind a 4 tagintézményben egy-egy kisebb létszámú tanuló csoport (6-6 fő) képviselte a projektben résztvevő tanulókat. 1. Bevezető tájékoztató az iskola tanulói számára a projektről, annak célkitűzéseiről, megvalósításáról. (iskola vezetésének tagja) 2. A program során készített fényképekből és videó felvételekből készített 20 perces kisfilm megtekintése. 3. Kézdivásárhelyről szóló előadás. 4. Erdély bemutatása. 5. A projekt során megvalósított termékek bemutatása 1-1 külön teremben, amelyek egész nap során látogathatóak voltak és ott az érdeklődők részletesen megismerhetik a tervezés, előkészítés, kivitelezés menetét, valamint betekintés nyerhettek a dokumentálás révén a részletes munkába is.

A témanaphoz kapcsolódó prezentációt itt tekintheti meg!

A kapcsolódó videó letöltéséhez kattintson a képre!


A programhoz kapcsolódó képeket az alábbi galériában tekinthetik meg!